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Titel |
TI |
[DE] VERFAHREN UND VORRICHTUNG ZUR ERHÖHUNG DES FAHRKOMFORTS FÜR INSASSEN EINES ZUMINDEST TEILAUTONOM FAHRENDEN FAHRZEUGS [EN] METHOD AND DEVICE FOR INCREASING THE RIDE COMFORT FOR OCCUPANTS OF AN AT LEAST SEMI-AUTONOMOUSLY DRIVING VEHICLE [FR] PROCÉDÉ ET DISPOSITIF POUR AUGMENTER LE CONFORT DE CONDUITE POUR LES OCCUPANTS D'UN VÉHICULE À CONDUITE AU MOINS SEMI-AUTONOME |
71/73 |
Anmelder/Inhaber |
PA |
VOLKSWAGEN AG, DE
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72 |
Erfinder |
IN |
BARTON-ZEIPERT SASCHA, DE
;
MÜLLER CHRISTIAN, DE
;
STEINKE ALEXANDER, DE
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22/96 |
Anmeldedatum |
AD |
28.02.2023 |
21 |
Anmeldenummer |
AN |
2023055055 |
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Anmeldeland |
AC |
EP |
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Veröffentlichungsdatum |
PUB |
07.09.2023 |
33 31 32 |
Priorität |
PRC PRN PRD |
DE
102022202130
20220302
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51 |
IPC-Hauptklasse |
ICM |
B60W 30/18
(2012.01)
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51 |
IPC-Nebenklasse |
ICS |
B60W 30/045
(2012.01)
B60W 50/00
(2006.01)
B60W 60/00
(2020.01)
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IPC-Zusatzklasse |
ICA |
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IPC-Indexklasse |
ICI |
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Gemeinsame Patentklassifikation |
CPC |
B60W 2552/30
B60W 2556/40
B60W 2556/45
B60W 2556/50
B60W 2556/55
B60W 2710/207
B60W 2720/125
B60W 2720/20
B60W 30/045
B60W 30/18145
B60W 50/0098
B60W 60/0013
B62D 7/159
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MCD-Hauptklasse |
MCM |
B60W 30/18
(2012.01)
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MCD-Nebenklasse |
MCS |
B60W 30/045
(2012.01)
B60W 50/00
(2006.01)
B60W 60/00
(2020.01)
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MCD-Zusatzklasse |
MCA |
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57 |
Zusammenfassung |
AB |
[DE] Die vorliegende Erfindung betrifft ein Verfahren zur Erhöhung des Fahrkomforts für Insassen eines zumindest teilautonom fahrenden Fahrzeugs mit mindestens einer lenkbaren Vorderachse und einer davon unabhängig lenkbaren Hinterachse, mit den Schritten: Ermitteln eines von dem Fahrzeug zukünftig zu befahrenden Streckenabschnitts durch ein Navigationssystem; Ermitteln eines optimierten Schwimmwinkels für eine zukünftige Kurvenfahrt durch eine Prozessoreinrichtung; Ansteuern eines Aktuators zur Einstellung eines Einschlags der vorderen und/oder der hinteren Achse für eine Kurveneinfahrt entsprechend des von der Prozessoreinrichtung vorberechneten optimierten Schwimmwinkels; Ansteuern eines Aktuators zur Einstellung eines Einschlags der vorderen und/oder der hinteren Achse für eine Kurvenausfahrt entsprechend der von der Prozessoreinrichtung vorberechneten optimierten Fahrzeugausrichtung; und mindestens einmaliges Ändern des Vorzeichens des Winkels des Einschlags der hinteren Achse bezüglich der Fahrzeuglängsachse während einer Kurvendurchfahrt. Weiterhin betrifft die Erfindung eine Vorrichtung zur Erhöhung des Fahrkomforts für Insassen eines zumindest teilautonom fahrenden Fahrzeugs sowie ein entsprechendes Fahrzeug. [EN] The present invention relates to a method for increasing the ride comfort for occupants of an at least semi-autonomously driving vehicle with at least one steerable front axle and a rear axle steerable independently of said front axle, the method having the steps of: ascertaining, by a navigation system, a route portion to be travelled in the future by the vehicle; ascertaining, by a processor device, an optimised side slip angle for a future cornering manoeuvre; controlling an actuator to set a degree of lock of the front and/or the rear axle for a cornering manoeuvre corresponding to the optimised side slip angle precalculated by the processor device; controlling an actuator to set a degree of lock of the front and/or the rear axle for a cornering manoeuvre corresponding to the optimised vehicle orientation precalculated by the processor device; and changing, at least once, the sign of the angle of the degree of lock of the rear axle relative to the vehicle longitudinal axis during a cornering manoeuvre. The invention also relates to a device for increasing the ride comfort for occupants of an at least semi-autonomously driving vehicle and also to a corresponding vehicle. [FR] La présente invention concerne un procédé pour augmenter le confort de conduite pour les occupants d'un véhicule à conduite au moins semi-autonome avec au moins un essieu avant orientable et un essieu arrière orientable indépendamment dudit essieu avant, le procédé comprenant les étapes consistant à : déterminer, par un système de navigation, une partie d'itinéraire à parcourir ultérieurement par le véhicule ; déterminer, par un dispositif de processeur, un angle de glissement latéral optimisé pour une future manœuvre de virage ; commander un actionneur pour régler un degré de verrouillage de l'essieu avant et/ou arrière pour une manœuvre de virage correspondant à l'angle de glissement latéral optimisé précalculé par le dispositif de processeur ; commander un actionneur pour régler un degré de verrouillage de l'essieu avant et/ou arrière pour une manœuvre de virage correspondant à l'orientation de véhicule optimisée précalculée par le dispositif de processeur ; et changer, au moins une fois, le signe de l'angle du degré de verrouillage de l'essieu arrière par rapport à l'axe longitudinal de véhicule pendant une manœuvre de virage. L'invention concerne également un dispositif pour augmenter le confort de conduite pour les occupants d'un véhicule à conduite au moins semi-autonome ainsi qu'un véhicule correspondant. |
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Entgegengehaltene Patentdokumente/Zitate, in Recherche ermittelt |
CT |
JP002020138603A
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56 |
Entgegengehaltene Patentdokumente/Zitate, vom Anmelder genannt |
CT |
DE102015212229B4 DE102017001449A1 DE102018220575A1
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56 |
Entgegengehaltene Nichtpatentliteratur/Zitate, in Recherche ermittelt |
CTNP |
HANG PENG ET AL: "Path tracking control of a four-wheel-independent-steering electric vehicle based on model predictive control", 2017 36TH CHINESE CONTROL CONFERENCE (CCC), TECHNICAL COMMITTEE ON CONTROL THEORY, CAA, 26 July 2017 (2017-07-26), pages 9360 - 9366, XP033150230, DOI: 10.23919/CHICC.2017.8028849 7; RONGRONG WANG ET AL: "Should the desired vehicle heading in path following of autonomous vehicles be the tangent direction of the desired path?", 2015 AMERICAN CONTROL CONFERENCE (ACC), AMERICAN AUTOMATIC CONTROL COUNCIL, 1 July 2015 (2015-07-01), pages 489 - 494, XP033184938, DOI: 10.1109/ACC.2015.7170783 7
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56 |
Entgegengehaltene Nichtpatentliteratur/Zitate, vom Anmelder genannt |
CTNP |
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Zitierende Dokumente |
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Dokumente ermitteln
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Sequenzprotokoll |
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Prüfstoff-IPC |
ICP |
B60W 30/045
B60W 30/18
B60W 40/103
B60W 40/10
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